HomeRecensionerMobiltelefonerDJI Osmo OM5 Gimbal recension: smartare selfies

DJI Osmo OM5 Gimbal recension: smartare selfies

DJI Osmo OM5 är den senaste versionen av DJI: s gimbalsystem för telefoner. Om du vill spela in video på din telefon behöver du en gimbal. Denna motorstyrda hållare håller din telefon stadig när du studsar runt. OM5 skapar mjuk, försiktigt panorering av video som ser mycket, mycket bättre ut än handhållen. Det finns dock inte mycket här för att övertala ägare till tidigare DJI OM-modeller att uppgradera, om de inte har ett akut behov av en selfie-stick-stil som gör att telefonen ligger längre bort från dig. Men för dem som inte har använt en gimbal tidigare är det en ögonöppnande upplevelse som gör dina videor mycket smidigare, lättare att titta på och bara trevligare, samtidigt som de lägger till en rad nya funktioner och fotograferingslägen.

(Bildkredit: DJI)

DJI Osmo OM5 Gimbal Review: design och hantering

OM5 ser ut som en propistol från en Sci-Fi-film från 1970-talet, med ett rundat plasthandtag med flera tumkontroller och en utfällbar telefonhållare. I slutet av telefonhållaren finns en magnetplatta som telefonen fäster vid. För att använda detta, fäster du en fjäderbelastad klämma på din telefon som har en matchande magnetplatta fäst. Ta den här nära den på slutet av OM5 -gimbalarmen och de två snäpper ihop och håller telefonen på plats.

Det låter lite som en galet forskarskap, men det fungerar, och det är tillräckligt starkt för att hålla tunga telefoner. Jag testade den med en Samsung Note 20 och en Samsung Fold 3, och båda hölls stadigt och stadigt på plats under våra tester (även för att vara rättvis producerar DJI en lista över godkända enheter för OM5, som inte inkluderar Vik 3). Det är bra, men personligen skulle jag vilja ha ett säkerhetsband eller kabel på plats om magneterna inte är tillräckligt starka för att förhindra att min $ 1800 -telefon faller av när jag vinkar runt den, särskilt när jag använder förlängningsstången.

Tidigare versioner av Osmo gimbal inkluderade också en magnetplatta som skulle klibba på telefonen eller ett telefonfodral, men detta är nu bara tillgängligt som tilläggskostnad. DJI berättade att det berodde på att de upptäckte att folk föredrog den fjäderbelastade klämman, eftersom den inte behöver vara permanent ansluten till telefonen.

Jag fann dock att dessa tunga telefoner ansträngde gimbalen. Ibland producerade motorerna ett illavarslande surrande ljud under rörelse, och jag hade ibland fel där motorerna överhettades och slutade fungera ett tag.

Det stora tillägget till denna nya version är den ovan nämnda förlängningsstången; en teleskopstick i selfiestil mellan handtaget och mobiltelefonhållaren. Detta kan sträcka sig upp till cirka 8,4 tum i sex sektioner. Den kan användas som en selfiepinne genom att förlänga staven och sedan byta till den framåtvända kameran. Eftersom förlängningsstången har hela gimbal -enheten i slutet fungerar stabiliseringen fortfarande, även om den inte är lika effektiv som handrörelser tenderar att förstärkas av stångens längd, och det finns bara så mycket som gimbalen kan göra för att rätt för dem.

Det har dock andra användningsområden än att ta selfies. Med kontrollen över telefonens lutning och lutning, även när den är förlängd, kan du skjuta höga skott utan att behöva stå på en stege. Det gör verkligen telefonen till en mer användbar kamera.

Du kan inte riktigt använda förlängningsstången för låga skott. När jag försökte kunde gimbalen inte flytta telefonen för att rikta den korrekt för att spela in lågvinklad video på grund av begränsningarna för hur långt gimbalen kan flytta telefonen.

Gimbalen styrs genom en kombination av de fysiska kontrollerna på handtaget och DJI Mimo -appen.

DJI Osmo OM5 telefonfäste

(Bildkredit: DJI)

DJI Osmo OM5 Gimbal Review: funktioner

OM5 kräver lite övning för att använda effektivt. Att få din telefon monterad på gimbalen med klämman är ganska enkel men fungerar bäst utan ett telefonskal. När telefonen är på plats slår du på gimbalen genom att trycka på och hålla ned mode -knappen. Gimbalen går sedan igenom en kort kalibreringsrutin, där den flyttar telefonen för att ta reda på var den är. Joystick -kontrollen används för att panorera och luta telefonen medan gimbalen korrigerar för handskakningar och små rörelser.

Bredvid joysticken finns två mindre knappar: omkopplaren och inspelningsknapparna. Inspelningsknappens funktion är ganska uppenbar, att starta en video eller ta ett foto beroende på inspelningsläget. Växelknappen har ett par funktioner: tryck på den en gång och den växlar mellan främre och bakre kameror. Tryck på den två gånger och den roterar telefonen från stående till liggande läge. Dessutom styr en skjutreglage på sidan av handtaget kamerans zoom.

Ovanför zoomreglaget finns lägesknappen. tryck en gång för att kontrollera batteriet, två gånger för att sätta enheten i vänteläge och fyra gånger för att byta läge. Om du håller ned medan gimbalen är påslagen stängs den av.

Det finns också en utlösarkontroll på handtagets framsida som aktiverar ActionTrack -funktionen. Detta kommer att upptäcka ett rörligt föremål i ramen (ett ansikte eller ett djur) och spåra det, panorera och luta kameran för att hålla det i ramen. Tryck på avtryckaren två gånger och du aktiverar gimbal -låset, som håller kameran vänd i samma riktning hur du än rör dig.

Andra funktioner styrs via DJI Mimo -appen. Du kan ställa in gimbalen för att spåra och följa ett objekt på skärmen, låsa lutningen så att kameran bara kan panorera och inte luta upp och ner eller FPV -läge, där det kommer att hålla det stadigt och peka framåt när du går. Du kan också styra hastigheten på gimbalens reaktioner och aktivera speciella fotograferingslägen.

Dessa speciella lägen inkluderar Hyperlapse, där kameran tar ett foto med några sekunders mellanrum och kombinerar dem till en video, vilket ger en känsla av snabb fart längs en väg. Dynamisk zoom skapar vad filmen kallar en dolly zoom, där du kombinerar zoomning med att flytta bort kameran för att skapa ett dramatiskt utseende Det finns också ett användbart panoramaläge som automatiskt roterar kameran, tar tre foton och kombinerar dem till en enda skott.

Dessutom guidar Story -läget dig genom att ta en serie korta videor och redigerar dem sedan tillsammans kring ett specifikt tema, komplett med musik och rörlig grafik. Dessa faller dock i kategorin söt snarare än användbar.

DJI Osmo OM5 vikt

(Bildkredit: DJI)

DJI Osmo OM5 Gimbal Review: prestanda

Jag var generellt imponerad av prestandan för OSMO OM5, som gjorde ett utmärkt jobb med att få videon att se mjukare och mer attraktiv ut. Active Track -funktionen fungerade också bra: tryck på avtryckaren en gång och appen identifierar ett rörligt objekt i ramen (t.ex. ett ansikte eller en hund) och panorera runt telefonen för att behålla objektet i ramen. Det är dock inte perfekt, och om personen (eller hunden) rör sig för snabbt kan det tappa spåret och du måste hitta den igen genom att panorera kameran och trycka på avtryckaren en gång till.

Fotofunktionerna är också användbara och ibland roliga alternativ. Panoramafotoläget tar en serie foton (antingen tre horisontellt i rad eller ett rutnät med nio) och sy ihop dem sedan. Clone Me -läget är också roligt: ​​det tar tre skott med ett mellanrum mellan så att du kan flytta från plats till plats och sedan sy ihop dem till ett brett skott. Så du kan vara på samma foto tre gånger. Båda dessa gav imponerande och roliga resultat.

Förlängningsstången är definitivt en cool funktion. Det låter dig sätta kameran högre och lägre än tidigare, liksom standard selfie -bilden. Det kämpar dock, särskilt med större telefoner som Note 20 Ultra jag använde vid testning. Det är mycket massa att röra på sig när man kompenserar för rörelser, och motorerna producerade ibland ett bi-liknande surrande ljud som spelades in av telefonen. Motorerna överhettades också ett par gånger, vilket gav ett felmeddelande och stoppade gimbalen tills de svalnade.

DJI Mimo -appen är också lite grov runt kanterna. Jag laddade ner den senaste versionen från DJI -sajten (version 1.6.4) som fungerade ganska bra, men jag fick det udda felmeddelandet eller meddelandet på kinesiska, särskilt när jag använde de speciella fotograferingslägena.

Några av dessa speciella lägen äventyras också av några udda val. Dynamisk zoom använder till exempel en digital zoom, där programmet zoomar in på videon genom att beskära den snarare än att använda zoomobjektivet på telefonen. Detta minskar kvaliteten på videon avsevärt och i slutet, när det har zoomat in på ett rättvist sätt, ser det ut som att det togs med en billig gammal videokamera. Det är frustrerande när telefonen vi testade med har ett mycket anständigt zoomobjektiv som inte används.

Det saknas också några proffsfunktioner som jag skulle vilja se. Du kan till exempel inte programmera en flytt till enheten som den kan upprepa på begäran, vilket skulle göra det bra för specialeffekter. Du kan dock programmera en time-lapse som panorerar eller lutar under en period på mellan några sekunder och 24 timmar.

(Bildkredit: Richard Baguley)

DJI Osmo OM5 Gimbal Review: dom

Men det är inte perfekt. Det tar lite tid att lära sig att använda, och medan förlängningsstången är sval, överdriver den några rörelser, vilket gör att videon ser sämre ut. Om du är en OM4 -användare finns det verkligen inte tillräckligt här för att motivera en uppgradering, men om du är trött på skakiga mobiltelefonvideor och vill få dina resefilmer att se bättre ut är det ett bra val som inte väger dig ner.

DJI Osmo OM5 är en utmärkt gimbal och förbättrar kvaliteten på de videor du spelar med din telefon. Det är också ganska billigt. För $ 159/£ 139 får du gimbal, bärväska, ministativ och klämma för att fästa den på de flesta telefoner. Den fälls ner till ett kompakt paket som passar in i en liten väska eller kamerafodral.