HomeRecensionerMobiltelefonerMotorola Moto E6 Plus recension: billig smartphone, grundläggande funktioner

Motorola Moto E6 Plus recension: billig smartphone, grundläggande funktioner

I denna Motorola Moto E6 Plus-recension tar jag dig igenom allt du behöver veta om den här prisvärda smarttelefonen, från dess design och skärm till kameran och prestanda.

Motorola har gjort ett bra jobb för att cementera sig som en pålitlig och prisvärd smarttelefontillverkare, i själva verket finns deras telefoner regelbundet i AndroidHows guide till de bästa billiga telefonerna.

Deras mest budgetutbud, Moto E-serien, erbjuder billiga telefoner med grundläggande specifikationer och funktioner. Motorola Moto E6 Plus sitter i den sjätte generationen av telefoner och har en 6,1-tums skärm, ett bakre kamerasystem med två linser och en fingeravtryckssensor. Låt oss gå direkt till det, här är den fullständiga Motorola Moto E6 Plus-recensionen.

Motorola Moto E6 Plus recension: pris och vad som är nytt

Motorola Moto E6 Plus lanserades redan 2019, så är nu tillgänglig från många återförsäljare till riktigt konkurrenskraftiga priser. I skrivande stund kan du plocka upp telefonen för så lite som $ 54 i USA och £ 80 i Storbritannien. Ta en titt på widgets för nyare prissättning.

Det är säkert att säga att det här är en seriöst billig telefon, men hur skiljer den sig från de andra handenheterna i Moto E6-serien, de är Moto E6 och Moto E6 Play?

Moto E6 har samma processor och 6,1-tums HD + -skärm, men Moto E6 Plus förbättras med ett bättre kamerasystem. Moto E6 Play, å andra sidan, är en mindre telefon med en 5,5-tums skärm med en lägre upplösning och en mer grundläggande processor. Alla tre telefoner är billiga med 32 GB lagring och 2 GB RAM. Moto E6-serien följdes senare av Moto E7-serien.

Motorola Moto E6 Plus recension: design och display

(Bildkredit: Future)

När jag tog Motorola Moto E6 Plus ur lådan var det första jag märkte hur lätt det var att hålla. Mäter 155,6 x 73,06 x 8,6 mm och väger bara 150 g, det känns som en liten telefon men lyckas packa i en ganska stor skärm.

Telefonen levereras inte med batteriet installerat, du måste dra av bakstycket för att fästa det innan du kan använda det. Jag tyckte att ryggen var ganska stel och det tog mig ett tag att få bort den. Det kändes också lite spetsigt, som om du enkelt kunde snäppa plasthöljet på baksidan medan du försökte ta bort det. I lådan får du ett klart plastskydd som gör att det känns mer robust, vilket kan ge dig lite mer sinnesro.

Motorola Moto E6 Plus finns i två färger, polerad grafit (silver) och Bright Cherry (röd). Jag såg silverversionen, den blanka ytan fick den att se ut som en mer premiumenhet än den är, även om den visserligen på grund av dess till stor del plastdesign är benägen för fingeravtrycksmärken. Jag befann mig ständigt försöka torka av den. Den har tjocka ramar och en svartramad hålslagskamera på framsidan. På baksidan finns två kameralinser integrerade i höljet och en fingeravtryckssensor i mitten, som fungerar snabbt för att låsa upp skärmen. På ramen finns ett 3,5 mm hörlursuttag, en strömbrytare och volymkontroller samt en Mini USB-laddningsport.

Med en 6,1-tums HD + -skärm är upplösningen 1560 x 720p knappast flaggskeppskvalitet och du kommer inte att kunna strömma video i Full HD. Om du vill spendera mindre än 100 £ på en telefon är det troligt att du inte förväntar dig en ultraklar skärm ändå. Det är så bra som du kommer att få till det här priset. Det är relativt skarpt och väldefinierat och det var tillräckligt ljust att se på en solig dag. Färgerna var inte helt exakta men det kommer inte att vara så uppenbart för dagliga uppgifter.

Motorola Moto E6 Plus recension: kamera

(Bildkredit: Future)

På kameran har Motorola Moto E6 Plus en 13MP bakre huvudkamera ihop med en 2MP djupgivare, den främre selfie-kameran är 8MP. Som med alla budgetlurar producerar kameran inte fotografering med prisbelönta detaljer och tydlighet, men dess pek-och-skjutfotografering var faktiskt okej.

Bilderna kom ljusa ut med anständig färgning som under rätt förhållanden lätt kunde producera anständiga bilder att använda på sociala medier. Om du ser närmare ut såg färgerna lite tråkiga ut och kameran kämpade för att balansera de ljusa och mörka områdena i bilden. Om du zoomar in på bilderna ser du också att linjer ser lite suddiga ut och finare detaljer är korniga. Så trots att det är förvånansvärt okej för en billig telefon hade tvålinsens kamerasystem definitivt brister. Se galleriet nedan för några exempel på bilder tagna på Motorola Moto E6 Plus.

Bild 1 av 6

Motorola Moto E6 Plus tar okej bilder trots att det är en billig telefon. (Bildkredit: Future) Bild 1 av 6

Motorola Moto E6 Plus tar okej bilder trots att det är en billig telefon. (Bildkredit: Framtid) Bild 2 av 6

Passa mer in i ramen med de ultravida bilderna. (Bildkredit: Future) Bild 3 av 6

Färger kan ibland se lite tråkiga ut. (Bildkredit: Future) Bild 4 av 6

Zoomen var kornig. (Bildkredit: Future) Bild 5 av 6

Om du tittar noga ser du bilder från Motorola Moto E6 Plus saknar detaljer. (Bildkredit: Future) Bild 6 av 6

Färger dyker inte riktigt upp. (Bildkredit: Future)

Det finns inget dedikerat nattläge här, men det har en LED-blixt för att belysa scener på natten. Jämfört med andra telefoner finns det inte så mycket att leka med, Motorola har hållit de olika kameralägena till ett minimum, med Bokeh, Panorama och Face Beauty som de enda alternativen att välja mellan. När det gäller video kan du filma i upplösningar upp till FHD. De kom dock ut och skakade, mörka och korniga.

Motorola Moto E6 Plus recension: prestanda

(Bildkredit: Future)

Med hjälp av MediaTek Helio P22 mellankretschip och 2 GB RAM är det osannolikt att Motorola Moto E6 Plus kommer att spränga bort dig med snabb prestanda. Med tanke på dess pris lyckas det hålla sig men det kommer inte att vara ett bra val för alla som tillbringar mycket tid på sin telefon. I Geekbench 5 fick Moto E6 Plus 138 i single-core och 482 i multi-core. Vad som berättar för dig är att prestandan verkligen är att en mycket budgettelefon inte kommer att kunna spela större mobilspel, men det kommer att ta dig igenom grundläggande vardagliga uppgifter.

För att lagra alla dina filer och foton har den bara 32 GB lagringsutrymme, men du kan utöka det med ett MicroSD-kort. Som du kan förvänta dig av en så överkomlig telefon finns det ingen 5G eller WiFi 6 som ger dig supersnabbt internet, och det finns inte heller NFC för att göra kontaktlösa betalningar.

3000 mAh-batteriet kommer sannolikt inte heller att ge dagar och dagar med batteritid. Jag sprang en video med full ljusstyrka under två timmar, på den tiden sjönk batteriet med 38% så det skulle ha varit totalt fem timmar totalt. Det är ganska lågt jämfört med de 15+ timmarna som tillhandahålls av vissa flaggskepp. Du kan inte heller förvänta dig att få snabb laddning, den levereras bara med en 5W Mini USB-laddare som tog knappt fyra timmar att ladda telefonen från tom till 100%.

Motorola Moto E6 Plus körs på Android 9 och har en bekväm och bekant Android-upplevelse. Den levereras med några användbara förinstallerade appar, som Google Photos och Gmail. Du kommer också att kunna använda röstkommandon via Google Assistent. Till skillnad från andra Motorola-telefoner har den inte praktiska Moto-upplevelser som gestkontroller.

Motorola Moto E6 Plus recension: dom

(Bildkredit: Future)

Att spendera mindre än £ 100 / $ 100 på en smartphone, du kan verkligen inte förvänta dig mycket mer än något som bara fungerar. Det klarar inte stora spel, du får inte en högkvalitativ skärm och kameran vinner inga utmärkelser. Så det är värt att hantera dina förväntningar när du fattar ditt beslut om vilken telefon du ska köpa.

Motorola Moto E6 Plus fungerar bra för någon som inte är limmad på sin smartphone, för dem som bara vill kunna skicka textmeddelanden, ringa några samtal här och där och till och med ibland posta på sociala medier.

Det som är bra med den här telefonen är hur liten och lätt den är, den kommer att passa i fickan och du behöver inte oroa dig för att skada den på grund av plasthöljet. Det gör allt du behöver, och eftersom det är Motorola känns Android-upplevelsen sömlös att använda också. Motorola Moto E6 Plus är definitivt värt att överväga om du har en mycket snäv budget.

Motorola Moto E6 Plus recension: överväg också

En annan telefon som kostar mindre än £ 100 värt att överväga är Nokia 3.4, det är en användbar smartphone för inte så mycket pengar alls. Om du vill skaffa en ny Android-telefon medan du spenderar så lite som möjligt, föreslår vi att du får Nokia 3.4 någonstans på din lista.

Om du letar efter en billig telefon men vill ha en anständig kamera blir du inte mycket bättre än Google Pixel 4a. Det är mycket dyrare än Moto E6 Plus, men de extra kontanterna är värda det för förbättrad prestanda och bättre fotografering.