Xiaomi Mi 11 Ultra recension: en blixtsnabb smartphone med två skärmar

Bakre kameror: 50MP, 48MP, 48MP
Främre kameror: 20MP
Batteri: 4.6000 mAh
OS: MIUI 12 baserat på Android 11
5G: Ja

För att sammanfatta denna Xiaomi Mi 11 Ultra-recension med några ord: den här telefonen är stor, snabb och bara lite annorlunda.

Alla de bästa smartphonesna du kan köpa just nu är faktiskt väldigt lika, det är ett recept på framgång så varför röra med det? Tja, smarttelefonmarknaden blir ganska övermättad och det blir svårare och svårare att sticka ut mot publiken. Så inte konstigt att Xiaomi har drivit ut båten lite med Mi 11 Ultra.

Vid första anblicken ser det ut som alla andra flaggskeppshanden. Vänd på det så hittar du något som ingen annan telefon har. Xiaomi Mi 11 Ultra har en andra liten skärm på kameramodulen. Avsedd som en alltid visad, meddelandefönster och för att förhandsgranska dina selfies är det lite gimmicky men under testningen använde jag det faktiskt mycket mer än jag förväntade mig.

Två skärmar är inte allt som denna lyxtelefon måste visa för sig själv, det är också en av de snabbaste telefonerna på marknaden och en av de bästa Android-telefonerna du kan köpa. I denna Xiaomi Mi 11 Ultra-recension tar jag dig igenom allt du behöver veta inklusive vad som är nytt samt en genomgång av dess design, skärm, kamera och prestanda.

Xiaomi Mi 11 Ultra recension: videoöversikt

Xiaomi Mi 11 Ultra recension: pris och tillgänglighet

Mi 11 Ultra lanserades i Storbritannien i maj 2021 och är nu tillgänglig direkt från Xiaomi i Ceramic Black för 1199 £. I Australien kommer du att titta på 1 799 AU $. Tyvärr kommer du inte att kunna ta hand om en i USA eftersom Xiaomi inte säljer sina telefoner där.

Att gå upp mot iPhone 12 Pro Max och Samsung Galaxy S21 Ultra med sitt iögonfallande pris betyder Xiaomi Mi 11 Ultra affärer.

Xiaomi Mi 11 Ultra recension: funktioner och vad som är nytt

Xiaomi Mi 11 Ultra är en fullständig översyn av Xiaomi Mi 10 Pro, Xiaomis premiumtelefon från 2020. Det är inte bara nu en mycket kraftfullare enhet tack vare en förbättrad processor och mer RAM, men Xiaomi har också ökat skärmupplösningen och storlek, förnyat kamerasystemet samt packat i ett större batteri. Åh, och för att inte tala om den andra skärmen de har inkluderat på baksidan av telefonen. De är så olika telefoner att du inte ens kan jämföra dem. Kommer mer i linje med andra flaggskepp i år som OnePlus 9 eller Samsung Galaxy S21, Xiaomi Mi 11 Ultra har också trådlös laddning, en 120Hz uppdateringsfrekvens och 8K-video.

Tidigare 2021 släppte Xiaomi Xiaomi Mi 11 som har samma processor, batteri och operativsystem. Den har också en liknande skärm, liksom trådlös laddning – de största skillnaderna är kamerasystemet och avsaknaden av en andra skärm. Om du gillar tanken på Xiaomi Mi 11 Ultra men inte kan tappa priset är det ett mycket mer tillgängligt alternativ.

Xiaomi Mi 11 Ultra recension: design och display

(Bildkredit: Future)

Att ta ut Xiaomi Mi 11 Ultra ur lådan är det första du kommer att märka hur stor handenheten är. Den mäter 164,3 x 74,6 x 8,38 mm och väger 234 g, så i jämförelse med sina konkurrenter är det en av de tyngsta enheterna runt. För mig personligen blev telefonen snart obekväm att använda enhands, så det är värt att komma ihåg om du också har små händer.

På framsidan har den en stor böjd skärm medan på baksidan finns en tre-lins kameramodul som sträcker sig över telefonens hela bredd, med en liten skärm på höger sida. Den finns i två eleganta färger: Ceramic Black och Ceramic White. Du hittar den vanliga USB-C-laddningsporten längst ner och på kanten av ramen finns den vanliga strömbrytaren samt volymkontroller. Xiaomi har inte inkluderat ett 3,5 mm hörlursuttag. Om det är ett problem för dig kommer telefonen med en USB-C till 3,5 mm hörlursadapter.

Kameraskåran är onekligen enorm och kommer säkert att sätta handen i att föra handenheten in och ut ur fickan. En av de vanligaste problemen med en stor kameramodul är vanligtvis att den gör telefonen instabil att använda på ett bord eller andra plana ytor. Det är faktiskt inte ett problem här eftersom det sträcker sig över hela telefonens bredd och håller det säkert även om det betydde att telefonen ligger lutad.

Du kan använda den lilla 1,1-tumsskärmen för att kontrollera tiden, se dina meddelanden eller batterinivå och förhandsgranska selfies. Om du spelar musik kan du använda den för att pausa eller spela upp musiken och hoppa över spår utan att vända på telefonen. Även om det inte alltid var så lyhört och ibland tog det några kranar för att känna igen min beröring så det skulle förmodligen vara lättare att bara ta upp telefonen. Jag befann mig faktiskt att använda det mer än förväntat. Delvis för att telefonen alltid låg på framsidan så det var det enklaste sättet att kontrollera tiden. Jag måste erkänna att när den bakre bildskärmen inte är påslagen är det lite öga.

(Bildkredit: Future)

Med en WQHD + (3200×1440) 6,81 tums AMOLED-skärm med 1,07 miljarder färger sparar Xiaomi Mi 11 Ultra inte på skärmen. Allt detta tillsammans med en jättestor 1700 nits toppljusstyrka ger en seriös ögonblickande skärm. Superskarpa bokstäver och livfulla färger ger den här telefonen en fantastisk kant medan HDR10 + -stöd innebär att du också kan få ut det mesta av dina favorit Netflix-program. Trots dess imponerande specifikationer skulle jag inte säga att det är bättre än andra senaste flaggskeppstelefoner från 2021, som till exempel Samsung Galaxy S21 Ultra. För att låsa upp telefonen finns det en fingeravtryckssensor på skärmen som fungerar snabbt, pålitligt och som också kan koppla upp till vissa hälsoappar som en pulsmätare.

I enlighet med trenden från andra smarttelefontillverkare har Xiaomi Mi 11 Ultra en 120Hz uppdateringshastighet med AdaptiveSync för att automatiskt justera den efter typen av skärmaktivitet, vilket hjälper till att spara batteritid. Oavsett vad du gör, Xiaomi Mi 11 Ultra ger enkel rullning och svepning oavsett om det är i mobilspel eller helt enkelt surfar på nätet.

Inkluderat i lådan är ett tydligt skyddsfodral, det hjälper till att skydda telefonens kropp men jag kan inte se att det gör mycket för att skydda kameramodulen. Till skillnad från både sin föregångare (Mi 10 Pro) och dess lilla syskon (Mi 11) har Xiaomi Mi 11 Ultra IP68-vattenmotstånd som säkert ger dig extra sinnesfrid när du använder den på en regnig dag eller vid en pool.

Xiaomi Mi 11 Ultra recension: kamera

(Bildkredit: Future)

Kameratekniken är lika imponerande som resten av handenheten. Det finns tre bakre linser – en 50mp vidvinkelobjektiv, en 48MP ultravidvinkelobjektiv och en 48MP tele-kamera. På framsidan finns en 20MP selfie-kamera.

För enkel peka-och-skjuta-fotografering gjorde Xiaomi Mi 11 Ultra ett sprickande jobb. Bilder av stadsbilder och landskap var balanserade med livfulla färger, och de hade massor av invecklade detaljer även när du zoomar in i bilden. Jag tog några snaps av växter, cyklar och byggnader på en dyster dag och kameran gjorde ett bra jobb med att lysa upp mörkare delar av scenen utan att överkompensera.

Bild 1 av 6

Färgerna ser naturliga och exakta ut från Xiaomi Mi 11 Ultras kamera. (Bildkredit: Future) Bild 1 av 6

Färgerna ser naturliga och exakta ut från Xiaomi Mi 11 Ultras kamera. (Bildkredit: Framtid) Bild 2 av 6

Mörka och ljusa områden är välbalanserade. (Bildkredit: Future) Bild 3 av 6

Xiaomi Mi 11 Ultra plockar upp massor av detaljer. (Bildkredit: Future) Bild 4 av 6

Xiaomi Mi 11 Ultras kamera var utmärkt för pek-och-skjutfotografering. (Bildkredit: Future) Bild 5 av 6

Skott på nära håll använder en fish-eye-effekt. (Bildkredit: Future) Bild 6 av 6

Även i svagt ljus klarar kameran att lysa upp scenen och hämta massor av detaljer. (Bildkredit: Future)

Xiaomi Mi 11 Ultra har 120x digital zoom, 10x hybridzoom och 5x optisk zoom. Med upp till 10x zoom kan du enkelt få bilder nog att använda på sociala medier. 120x zoom ger dig inte det men det ger dig mycket mer än blotta ögat kan. Ta en titt på dess förmågor i galleriet nedan.

Bild 1 av 5

Bilder av landskap och stadsbilder ser balanserade och detaljerade ut. (Bildkredit: Future) Bild 1 av 5

Bilder av landskap och stadsbilder ser balanserade och detaljerade ut. (Bildkredit: Future) Bild 2 av 5

Det ultravida läget passar mer in i ramen. (Bildkredit: Future) Bild 3 av 5

5x zoom tar bilder som du enkelt kan använda på sociala medier. (Bildkredit: Future) Bild 4 av 5

10x zoom lyckades behålla gott om detaljer också. (Bildkredit: Framtid) Bild 5 av 5

120x zoom avslöjar detaljer som blotta ögat skulle kämpa för att se. (Bildkredit: Future)

När det kom till porträtt så kom bilderna skarpa och ljusa ut. Jag tyckte att de inte var de mest smickrande eftersom de var så detaljerade och något övermättade men det var lätt att korrigera genom att justera inställningarna något. Selfies från den främre kameran var okej, de såg lite tråkiga ut och till och med lite korniga ibland.

Med massor av kameralägen att leka med är Mi 11 Ultra väl utrustad för alla möjliga scener, vare sig det är på natten, fotograferar dokument eller till och med snaps från månen. Makro-läget tog otroligt detaljerade bilder på nära håll, även om det satte en konstig fish-eye-effekt på ramen.

Vad som är väldigt intressant med Xiaomi Mi 11 Ultra är den lilla skärmen på bakkameramodulen som låter dig förhandsgranska bilder. I slutändan betyder det att du inte längre behöver tappa bort bildkvaliteten med den främre kameran, du kan få ut det mesta av allt huvudlinserna har att erbjuda även när det gäller att ta selfies. Den som publicerar mycket på sociala medier är säker på att bli arg över den här funktionen.

Att använda den bakre skärmen för att ta selfies fungerade en godbit. Du kommer inte att se allt i bilden men det ger dig en god uppfattning om du har lyckats passa in alla. Om du försöker fånga mindre detaljer i bakgrunden, hålla den på armlängden eller lägga den på en timer och flytta ännu längre bort betyder det att du sannolikt kommer att sakna delar. Jag kan dock inte se att det är ett problem ofta.

Xiaomi Mi 11 Ultra recension: prestanda och batteri

(Bildkredit: Future)

Xiaomi Mi 11 Ultra – Geekbench 5 poäng

(Bildkredit: GeekBench)

[CPU]

Enkärnig poäng: 1132

Flerkärnpoäng: 3.722

[Beräkna]

OpenCL: 4592

Vulkan: 4053

Under huven finns flaggskeppet Qualcomm Snapdragon 888-chip, 12 GB RAM och 256 GB lagring. Parat med det är Qualcomm Adreno 660 GPU. Efter att ha använt det för allt från lite sociala medier att bläddra till mer intensiva aktiviteter som mobilspel och fotoredigering, känns Xiaomi Mi 11 Ultra allvarligt snabbt och helt kapabelt. Det blev lite varmt ibland men ändå lyckades hålla jämna steg med nästan vad som helst.

Dess hastighet backades upp av Geekbench 5 där den fick 1 132 i enkärnig och 3 722 i flerkärnig. Det är ännu högre än Samsung Galaxy S21 Ultra (1.109 / 3.674) och OnePlus 9 Pro (1.087 / 3.510). Jag körde sedan 3DMarks Wild Life-test på den för att jämföra dess spelförmåga. Den fick en genomsnittlig bildfrekvens på 34,10 (det är detsamma som båda ovanstående flaggskepp). Xiaomi Mi 11 Ultra maximerade faktiskt 3DMarks Sling Shot och Sling Shot Extreme-tester. Så den här telefonen är ett hack över resten när det gäller prestanda, vilket gör den till en absolut glädje att använda för alla uppgifter du kan kasta på den. Om du seriöst om mobila spel kan du vara säker på att detta kommer att bli en fantastisk spellur.

Naturligtvis har Mi 11 Ultra 5G så att du också kan dra nytta av nästa generations mobila datahastigheter om du bor i ett område som stöder det. På samma sätt betyder Wifi 6 att om du har satsen för det får du snabbast möjliga internet.

Det har ingen anledning att ha en snabb telefon om batteriet inte kan klara sig. Xiaomi Mi 11 Ultra har ett stort 5.000 mAh batteri vilket verkligen är lovande. Jag slog igenom det och fann att det lätt varade mig hela dagen.

Xiaomi Mi 11 Ultra – 3DMark poäng

(Bildkredit: UL, 3DMark)

Wild Life: 5687 (Genomsnittlig bildhastighet = 34,10fps)

Sling Shot: Maxed Out!

Sling Shot Extreme (OpenGL ES 3.1): Maxed Out!

För att testa det mer exakt laddade jag ner en video och körde den i två timmar med full ljusstyrka. På den tiden sjönk batteriet med 14% vilket tyder på att det skulle ha hållit i nästan 14 och en halv timme. Trots att det inte är det mest imponerande batteriet i en flaggskeppssmartphone är det inte alls dåligt. För att ladda den igen finns en 67W kabelansluten turboladdare med i lådan, eller om du har satsen för den stöder Xiaomi Mi 11 Ultra även 67W trådlös laddning.

Med MIUI 12 OS är den baserad på Android 11 så det känns bekant och intuitivt. Starta telefonen för första gången kommer den med en app eller två som de flesta kommer att vara snabba att avinstallera som Agoda. Andra kan faktiskt vara praktiska att ha förinstallerat (beroende på vem du är) som alla de viktigaste Google-apparna, TikTok, Facebook och Amazon.

Inbyggda dubbla högtalare är inställda av Harmon och Kardon och ger ett starkt varmt ljud. Du kommer att kunna komma undan med att titta på TV-program och filmer med dem, men musiken lät lite förvrängd när volymen var helt uppåt så att du fortfarande vill ansluta en separat högtalare eller ett par hörlurar innan du öppnar upp Spotify.

Xiaomi Mi 11 Ultra recension: dom

(Bildkredit: Future)

Du kan inte ringa Xiaomi Mi 11 till den perfekta telefonen – den är tung, skrymmande och för att inte tala om ögonsåret som är kameramodulen på baksidan. Jag tycker också att det är synd att den andra skärmen inte är mer lyhörd och inte har fler användningsområden. Med detta sagt överraskade den här handen med blixtprestanda, lång batteritid, en imponerande bildskärm och detaljerad pek-och-skjutfotografering.

På grund av priset på Xiaomi Mi 11 Ultra kommer inte alla att bli övertygade om det. När allt kommer omkring är detta en lyxig telefon genom och igenom. Men för dem som vill ha något lite annorlunda och kan se sig använda sig av selfie-förhandsgranskningar på den andra skärmen finns det inget annat som det. Det behöver inte ens handla om den andra skärmen – om du behöver en kraftfull telefon för att göra fotoredigeringar när du är på språng, eller om du gillar massivt mobilspel, kommer Xiaomi Mi 11 Ultra att passa dig.

Xiaomi Mi 11 Ultra recension: överväg också

Om du inte har en strikt budget och vill ha en av de bästa Android-telefonerna för prestanda, blir du inte mycket bättre än Samsung Galaxy S21 Ultra eller OnePlus 9 Pro. Men om dessa telefoner är lite för dyra för dig, bör du överväga Samsung Galaxy S20 FE 5G eller OnePlus 9, som båda kan erbjuda dig enastående prestanda med detaljerade kamerasystem till lägre priser.

För den bästa telefonen totalt sett kombinerar iPhone 12 skönhet med hastighet och en kamera som proffs gärna kommer att garantera. Om du läser den här Xiaomi Mi 11 Ultra-recensionen är det troligt att du är en självutnämnd Android-person, men det är värt att överväga denna iOS-tungvikt.