Sony Xperia 1 recension: världens bästa telefon för att titta på filmer

CPU: Qualcomm Snapdragon 855

BAGGE: 6SE

Lagring: 128GB

Batteri: 3,330 mAh

kameror: [Bak] 12MP (bred), 12MP (telefoto), 12MP (ultrawide) | [Fram] 8MP

OS: Android 9.0 Pie

Välkommen till AndroidHows Sony Xperia 1-recension. Tidigare den här månaden tillbringade jag en vecka på att testa den japanska tillverkarens senaste flaggskeppstelefon och här är min betraktade ta. Som alltid har jag utvärderat telefonen på många olika kriterier, från design och skärm, till specifikationer och prestanda, till OS, programvara och batteritid.

För dem som vill ha en direkt avhämtning från denna Sony Xperia 1-recension, men detta är det. Xperia 1 är på många sätt en teknisk utställning som verkligen påminner dig om vilken kvalitet Sony kan. Men det är också en teknisk utställning som fortfarande behåller vissa problem som känner sig kvar från tillverkarens svåra senaste fem åren eller så inom mobiltelefonbranschen.

Som sådan är den färdiga produkten en som saknar allround-spelet som många av dess stora rivaler som Samsung och Huawei demonstrerar, vilket kommer att sträcka sig från mindre irritation till dealbrytare beroende på personen i fråga. För mitt fulla tag på Sony Xperia 1, läs sedan vidare.

Sony Xperia 1: Pris och tillgänglighet

Några attraktiva paket-erbjudanden finns tillgängliga på Sony Xperia 1.

(Bildkredit: Vodafone / Sony)

Sony Xperia 1 kostar £ 849,99 ny och är tillgänglig att köpa just nu från en mängd olika detaljhandlare inklusive den officiella Sony-butiken, Amazon, Very, Carphone Warehouse, Currys, Fonehouse, Metrofone, Buymobiles, GoMobile och Mobilephonesdirect.

Telefonen kan också hämtas direkt via ett urval av brittiska nätverk med EE, O2 och Vodafone. Just nu Vodafone om du erbjuder en Xperia 1 PS4-paketavtal, varvid om du plockar upp telefonen på ett Pay Monthly-kontrakt får du en PlayStation 4 Slim tillsammans med en kopia av Spider-Man gratis (klicka på länken eller bannerbilden ovan för att kontrollera affären ut).

Min analys av Sony Xperia 1: s prispunkt, särskilt avtalsfri, är att den är 50 till 100 £ för dyr. Det måste vara svårt att bygga en telefon med så imponerande tekniska höjder samtidigt som priset hålls nere, men när man laddar £ 849,99 för ingångsspecifikationen, och på en telefon med några få funktioner som är mindre än idealiska, begär Sony ordentligt allvarlig mängder pengar. Mer pengar, till exempel, än Samsung Galaxy S10 Plus går för just nu på Amazon, och på något sätt också (S10 Plus finns för närvarande för £ 723 hos återförsäljaren).

Det råder ingen tvekan om att Sony Xperia 1 har en premiumpris.

Sony Xperia 1: Design och display

Xperia 1 är utan tvekan en lång telefon.

(Bildkredit: Framtid)

Ta ut Sony Xperia 1 ur sin låda och det första du märker är hur lång och smal den är. Den 21: 9-bildförhållandeskärmen verkar bara fortsätta och fortsätta, och efter att ha fällt den i fickan och satt ner, blir det omedelbart uppenbart att detta är inte en fickvänlig telefon.

Jag åker på en motorcykel Kawasaki Ninja 650 ? och med Xperia 1 i min jeansficka var det en oerhört obekväm upplevelse. Betyder det att jag hatar den stora skärmen? Absolut inte. Jag är en stor förespråkare för stora skärmar som alla som läser AndroidHow regelbundet kommer att veta och kommer att plumpa efter en enhet med en stor skärm oftare än inte, men det är värt att notera att det här är en väska i väsketelefonen främst.

OLED-skärmen på Xperia 1 är underbar och gör det bra något på enheten ett visuellt nöje.

(Bildkredit: Framtid)

Och helt enkelt vill du ge Xperia 1 maximalt skydd eftersom den skärmen är en absolut stunner. 4K, HDR och OLED tillsammans är en superkraftig mix och ger en skärm som utan tvekan är det absolut bästa på marknaden idag. Skarpa, färgåtergivning och kontrast mellan de ljusaste och mörkaste områdena på skärmen är bara utmärkt på Xperia 1, och gör allt från att surfa på internet och använda appar, genom att spela spel som Harry Potter: Hogwarts Mystery, till att titta på foton och titta på videor en riktig glädje.

Och kom inte ens igång med hur bra skärmen är om du faktiskt matar den 21: 9-filminnehållet. Att titta på filmer som Sergio Leones klassiska västerländska, The Good, the Bad and the Ugly, var helt enkelt gudstjärna (kolla exemplen nedan), med filmens underbara långa bilder, expansiva vidöppna platser och detaljerade, karaktärsfyllda nära -ups presenterade verkligen vackert.

Sony Xperia 1 galleri

Bild 1 av 4

(Bildkredit: Framtid)

Sony Xperia 1 galleri

Bild 2 av 4

(Bildkredit: Framtid)

Sony Xperia 1 galleri

Bild 3 av 4

(Bildkredit: Framtid)

Sony Xperia 1 galleri

Bild 4 av 4

(Bildkredit: Framtid)

Nu levereras naturligtvis inte allt innehåll i 21: 9, så det är viktigt att notera här att inte allt du tittar på kommer att utnyttja allt det som visar fastigheter. Men nästan allt nytt innehåll idag spelas i 4K och i många fall med HDR-stöd också, så det är inget som undgår kvaliteten på denna Bravia-teamdesignade superskärm.

Bildförhållandet 21: 9 på Xperia 1 skiljer sig markant från de flesta telefoner

(Bildkredit: Sony Mobile)

Ett område där Xperia 1: s skärm definitivt inte är kvalitet, är dock i sin maximala ljusstyrka. Jag fann att jag var tvungen att hålla telefonen på maximal ljusstyrka för att känna mig lycklig med den under dagsljus och verkligen under de flesta applikationer. Färg och skärpa bilder på telefonens OLED-skärm är toppnivå, och naturligtvis ville jag njuta av dem på deras max, vilket jag i lager inte kunde göra.

Jag är övertygad om att denna låga ljusstyrka är direkt ansluten till, som vi kommer att se vidare, underhjälpande batteri.

Xperias förflutna monströsa ramar har, tack och lov, varit väl och verkligen förvisade med Xperia 1.

(Bildkredit: Framtid)

Xperia 1, som paketerar in designen, har Gorilla Glass 6 både fram och bak (väldigt trevligt!) Och har en frodig borstad aluminiumram. Hörn är rundade, och alla enhetens knappar, som inkluderar ström, volym och kamera, ligger nere på telefonens högra sida.

Och pratar om telefonens högra sida, det är också där enhetens fingeravtrycksscanner finns. Jag kommer tillbaka till det senare.

I telefonens nedre kant är Xperia 1: s USB-C-laddning, dataöverföring och (via medföljande kontakt) hörlurarport. Det finns också en av telefonens två högtalargrillar, med den andra placerad i främre skåran. Slutligen avslutar ett extraherbart SIM-kort / microSD-kortplats de yttre funktionerna.

Sammantaget är Xperia 1 en attraktiv, om inte käkeuttagande fantastisk smartphone som kommunicerar en mogen, professionell look. Det är en storleksordning bort från den monstrositet som var Sony Xperia XZ Premium men som vi alla inte glömmer bara var två år tillbaka. De huvudsakliga enorma remsorna på den där flyktiga enheten har, tack och lov, varit väl och verkligen begränsade till det förflutna och Sony har snabbt bytt upp sin estetik för att förbli konkurrenskraftig med sina konkurrenter.

Sony Xperia 1: Specifikationer och ström

Xperia 1 packar den banbrytande Qualcomm Snapdragon 855-processorn och har kraft att spara.

(Bildkredit: Sony)

Den starka starten när det gäller design och skärm fortsätter sedan när det gäller Xperia 1: s specifikationer och hårdvara. Qualcomms finaste Snapdragon 855 mobilprocessor, tillsammans med 6 GB RAM och en Adreno 640 GPU och, förvånansvärt, riktvärden som den levererar är toppnivå.

Som man kan se i den närliggande rutan ute, i GeekBench 4 publicerade Xperia 1 en absolut brännande Multi-Core-poäng på 11 245, som för sammanhang blåser förbi alla Android-telefoner som vi testat i år, inklusive krafthuset Samsung Galaxy S10, vilket bara kunde hantera 10 347 i samma test.

Sony Xperia 1 Geekbench 4 poäng

[CPU]

Enkelkärnpoäng: 3 506

Multi-Core-poäng: 11.245

[Beräkna]

RenderScript-poäng: 7 406

[Batteri]

Batterispår: 4 138

Enkelkärnprestanda är inte lika imponerande, med en blygsam 3 506 som är uppackad, men när dessa siffror utvärderas i termer av verklig prestanda är det uppenbart att Xperia 1 är en mycket, mycket snabb telefon. Öppna och stänga appar, ladda in ett stort antal webbläsarfönster, dela skärmdrift, installera spel, navigera i UI och mer är bara en omedelbar, fördröjningsfri upplevelse. Och denna hastighet i samarbete med luxe-skärmen leder till en mycket trevlig visuell upplevelse.

Och när jag talar om prestanda skulle det vara omöjligt för mig att inte nämna hur behagligt jag tyckte om Xperia 1: s ljuduppspelningsalternativ och reproduktion. Dolby Atmos virtualisering såväl som DSEE HX Hi-Res ljuduppskalningsteknik med knapptryckning innebär att, särskilt om du använder ett kvalitetspar med trådbundna hörlurar, att lyssna på musik och talat ordinnehåll som podcast och ljudböcker är nollkompromiss bra.

Audiophiles kommer att vara nöjda med Sony Xperia 1.

(Bildkredit: Framtid)

Slutligen, när det gäller Xperia 1-prestanda, är jag glad att bekräfta att telefonen absolut rökt varje mobilspel jag kastade på det, inklusive Harry Potter: Hogwards Mystery, Tekken, DBZ Legends, Super Mario Run, Final Fantasy XV: Pocket Edition och Ultimate Car Driving Simulator. För spelare är Xperia 1 ett utmärkt val.

Sony Xperia 1: Kamera och batteri

Xperia 1 bär Sonys bästa mobila kamerasystem hittills.

(Bildkredit: Framtid)

Xperia 1 har Sonys bästa kamerasystem hittills, med en bakre 12MP bakkamera (f / 1,6, 26 mm) som samarbetar med ett 12MP 2x zoomobjektiv (f / 2.4, 52mm) och en vidvinkel 12MP-lins (f2.4, 16 mm) runt baksidan och en 8MP (f / 2.0, 24mm) kamera framtill.

Den bakre kameramatern kan spela in upp till 4K, HDR-bilder med 24 eller 30 bilder per sekund, medan den främre kameran kan ta 30fps, 1080p HDR-bilder. Som nämnts ovan i designavsnittet för denna recension är Xperia 1 ganska unik på det att den har sin egen dedikerade fysiska kameraknapp som låter dig höja systemet, fokusera och snäpp. Det känns behagligt gammal skola och fungerar bra.

Sonys mobilkamerasystem har tidigare lutat lite för mycket mot spannmål för min smak, men jag var imponerad av de naturliga, dynamiskt upplysta bilderna tagna av Xperia 1 under testen. Kamerans användargränssnitt i sig är också mycket användbart, vilket gör det enkelt att växla mellan lägen och justera inställningar.

Jag värmde också till Xperia 1-funktioner som ögonspårning och smart scendetektering, som återigen hjälpte till att köpa ut användarupplevelsessidan av kamerasystemet, som Sony tidigare har haft en tendens att glömma trots att ha levererat utmärkt hårdvara.

Sammantaget levererar Xperia 1 ett starkt allround-kamerasystem för fotografering av stillbilder och videoklipp, men jag känner att det faller något under de bästa systemen på marknaden idag, till exempel de som finns i enheter som Huawei P30 Pro och Samsung Galaxy S10 Plus. Det är verkligen inte besvikelse, och i samarbete med Cinema Pro-appen kommer människor som gillar att fotografera sina egna videor bli mycket glada.

Xperia har en tre-kamerarray på baksidan.

(Bildkredit: Sony)

När det gäller batteriprestanda är det tyvärr här Xperia 1 verkligen är på sitt svagaste. Så snart jag såg 3 300 mAh-batterispecifikationerna visste jag att prestandan skulle bli mindre än perfekt (jag granskar mycket av smartphones), och säkert eftersom ägg är ägg, returnerade Xperia 1 inte bara myrens genomsnittliga referensresultat (4 138 i GeekBench 4) utan också mycket fast i en dags användarläger per avgift i den verkliga världen.

För lite perspektiv här fick Huawei P30 Pro 6 650 i detta test och kunde bekvämt användas med medelhög användning i två dagar direkt på en enda laddning, medan Samsung Galaxy S10 Plus noterade en poäng på 5 020 också, och var bekvämt i minst en och en halv dag av användning per laddning. På andra håll fick Honor View 20 en poäng på 6 614 i detta test, och den telefonen är för närvarande detaljhandel med under halva priset av Xperia 1.

Och när du sedan inser att telefonens andra mest anmärkningsvärda brist, dess brist på skärmens ljusstyrka, såvida den inte är riktad uppåt, är ansluten till detta underväldigande batteri, kan du inte låta bli att tänka hur telefonen skulle ha varit med ens en Huawei Mate 20 Pro-nivå batteri. Både batteritid och problem med skärmens ljusstyrka är jag säker på att skulle ha gjorts föga.

Sony Xperia 1: Programvara och funktioner

Appen Cinema Pro gör fotografering av videor till ett nöje.

(Bildkredit: Sony)

När det gäller operativsystemet levererar Xperia 1 en uppfriskande version av Android 9.0 Pie med en nära uppdatering, med några Sony-specifika extra som kastas på toppen som gester, funktionssätt i sidokänslan och proprietära appar. OS fungerar som en dröm och alla som är berömda med Android-telefoner eller Sonys senaste ansträngningar som Sony Xperia XZ3 eller Xperia XZ2 Compact kommer att hitta sig med en enkel övergång.

Den enda andra stora programvaran för note är Xperia 1: s nya Cinema Pro-app. Denna kraftfulla videobildningsapplikation låter dig verkligen utnyttja telefonens inspelningskraft genom att få kontroll över upplösning, bildförhållande, linsstorlek, färgfilter, slutartid, vitbalans, ramar per sekund och mer. Det är en riktigt trevlig integration och påminner dig om hur mycket toppteknologi som är packad i Xperia 1.

Jag blev också lite besviken över att upptäcka att även om Xperia 1 är IP65 / IP68-klassad (damm- och vattentätning) så har den inte trådlös laddningsfunktion.

Slutligen känner jag att det är viktigt att notera att jag tyckte att Xperia 1s sidmonterade fingeravtryckssensor var mycket snabb men inkonsekvent. Det är ingen som förnekar att när det fungerar fungerar det mycket bra, men inom några dagar efter att jag registrerat mitt fingeravtryck upplevde jag en liten försämring i att låsa upp konsistensen, vilket ledde till att cirka 1/5 försök inte registrerades. Jämfört med under skärmen, rymliga och mer konsekventa system installerade i några av sina nuvarande konkurrenter, kändes Xperia 1 som ett steg ner.

Sony Xperia 1: dom

Sammantaget är Sony Xperia 1 en telefon som tilltalar teknikentusiaster och filmälskare.

(Bildkredit: Sony)

För entusiastiska filmtittare och / eller tillverkare, om du vill filma avicionados, är Sony Xperia 1 helt enkelt den bästa telefonen på marknaden idag. Det 21: 9-bildförhållandet är slutligen förnuftigt samarbete med en super rymlig och högkvalitativ 6,5-tums 4K HDR-skärm, med filmer och mer filmiska TV-serier som helt enkelt är fantastiska på panelen.

Xperia 1: s operativsystem och prestanda i appen är också toppnivå, med den brännande Snapdragon 855 som ger hinkar med kraft och en solid (om inte spektakulär) stödjande maskinvara och funktioner som ger utseende, känsla och allmän användning av en hög- slut flaggskeppstelefon.

Sony Xperia 1 är en mycket professionell enhet.

(Bildkredit: Sony)

Börja dock med att skrapa på ytan för länge, och det blir uppenbart att det smarrar på små brister. Batteriprestanda är bara inte lika bra som de andra flaggskeppsenheterna på marknaden idag, med Huawei P30 Pro, Samsung Galaxy S10 Plus och till och med OnePlus 7 Pro som ger bättre resultat för batteri och verklig prestanda.

För att Xperia har en skärm av hög kvalitet, den sitter bara inte tillräckligt ljust när anpassningsbar ljusstyrka är påslagen (som standard är det), och jag befann mig inom några timmar efter den första användningen att spricka ljusstyrka upp till maximal och vrida adaptiv ljusstyrka av. Det är inte bra att ha 4K-upplösningar, HDR-guider och ett super rymligt 21: 9-bildförhållande om allt du ser på det tvättas ut och plattas genom dimning.

(Bildkredit: Framtid)

Som jag nämnde ovan gissar jag att denna brist på ljusstyrka med anpassningsbar på är ett direkt resultat av den underväldigande 3 300 mAh batterienheten.

En brist på förfining när det gäller stödfunktioner och -system fnissar också, med avsaknaden av ett ordentligt, konkurrenskraftigt med rivalernas nattläge, liksom trådlös laddningsfunktionalitet och konsistens i fingeravtrycksläsaren som är mest anmärkningsvärt.

Det som definitivt inte vädjar tilltalar sig är telefonens ut-och-ut topp-pris, flaggskeppsklass, som till 849 £ är ännu mer än den bästa telefonen i världen just nu, Samsung Galaxy S10 Plus.

Men det som sagt är det en helvetet mycket av kvalitetstelefon som erbjuds här, och en som för fans av att titta på och skapa videor, borde vädja massivt, och särskilt så om de kan se förbi de nämnda bristerna.

Sony har slutligen spelat med sina styrkor, med Xperia 1 och det visar, med den japanska tillverkaren som producerar en teknisk utställning i områden där den har rätt arv och expertis. Jag kan inte vänta med att se vad de gör nästa, eftersom jag känner med några förbättringar här och där, om de behåller denna nuvarande vision kan de vara på gränsen till att skapa något väldigt speciellt.